De goede tijden zijn voorbij…

Vanaf januari 2015 bepaalt Facebook hoe een promotionele Facebook bericht je fans zullen gaan bereiken!


Als je nog geen betaalde advertentie mogelijkheden op Facebook gebruikt dan is het misschien nu tijd om je strategie te heroverwegen.


Het laatste nieuws van Facebook is namelijk dat vanaf januari 2015, het bereik van een promotioneel bericht in het nieuwsoverzicht dramatisch zal dalen. Dit is best heftig gezien het feit dat we dit jaar al een ontzettende verlaging in ons bereik hebben mogen ervaren.

Wat betekent deze verlaging in het organische bereik voor ons als ondernemers / marketeers?

Precies wat ik al zo lang vertel..
Stop met het posten van promotionele onzin op Facebook en bouw eerst aan een relatie.

 Niemand wordt ’s ochtends wakker en logt in op Facebook om iets te kopen. Ze zijn aanwezig op Facebook om te socialiseren. Als iemand ’s ochtends wakker wordt en daadwerkelijk wat wilt kopen, gaan ze niet naar Facebook om dat te doen maar zullen ze of Google gebruiken of naar een (online) winkel gaan.

Ik vertel het al zo vaak, als jij als ondernemer/merk succesvol gebruik wilt maken van Facebook dan zul je toegevoegde waarde aan je doelgroep cq. publiek moeten geven.



 

Wat betekent dit concreet?

Je fans houden er niet van als jij, als Facebook Pagina eigenaar, een promotioneel bericht maakt en dit bericht verschijnt organisch in hun nieuwsoverzicht.

 Facebook heeft het niet over het feit wanneer een Facebook Pagina eigenaar een promotionele Facebook pagina advertentie bericht maakt..

 

Wat wordt beschouwd als een promotioneel bericht?

  • Berichten welke alleen maar bestaan uit het verzoek om een product te kopen of een app te installeren
  • Berichten, zonder verdere content, waarin verzocht wordt om je gegevens in te vullen voor een contest.
  • Berichten met exact dezelfde content als van advertenties.

 

Voorbeelden van promotionele Facebook Pagina berichten zijn:

 

Promotionele berichten Facebook

 

 

Promotionele berichten Facebook

 

(Bron: Facebook)

 

Dit maakt het nieuwsoverzicht concurrentiegevoelig en adverteren op facebook is, áls je gezien wilt worden, iets dat niet langer genegeerd mag worden.

Er zijn gemengde reacties over wat nu exact als een promotioneel bericht zal worden beschouwd, maar een feit is, dat HET gaat gebeuren en wij als kleine zelfstandige ondernemers, meer dan ooit, creatief zullen moeten zijn met onze marketing boodschap.

 

Er is ook goed nieuws!

Facebook houdt Facebook Pagina’s hoog in het vaandel en beloofd (vrij vertaald):

  • dat er op het moment, gezien het vele verkeer naar Facebook Pagina’s, onderzocht wordt naar methodes om meer functies in Facebook Pagina’s te implementeren.

 

Given the substantial traffic to Pages, we are exploring ways to build more features into Pages. A lot of this is in response to how we’re seeing people interact with business Pages. Some of these interactions include messaging to communicate with a business directly or browsing video and photo content. We’re also exploring ways to better customize Pages based on the industry a business is in, similar to how we rolled out menu sections for restaurant Pages.

 

Geen paniek!

Niemand heeft nog een idee hoe dit gaat uitpakken en wat het effect zal zijn van deze hernieuwde strategie.
Het feit is en blijft dat Facebook enorme kansen biedt voor ons als marketeer.

Lees hier het volledige bericht van Facebook 
 

 

Wil jij je concurrenten een stap voor zijn en de advertentie
mogelijkheden op Facebook volledig benutten?

 Adverteren op Facebook en Remarketing

 

 

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit