Wat is Instagram?

Instagram is een sociaal netwerk waarbij de gebruikers interactie hebben met elkaar door middel van het plaatsen van foto’s en korte video’s. Je kunt snel mooie foto’s maken met je telefoon en deze eenvoudig en snel delen met de rest van de wereld. Gebruikers kunnen deze foto’s of video’s ‘liken’ of erop reageren.

Je kunt bijvoorbeeld een mooie afbeelding met daarop het adres van je website plaatsen op Instagram. Als het een goede quote of afbeelding is, dan zullen mensen erop reageren of de afbeelding ‘liken’ en zo genereer je meer zichtbaarheid en verkeer naar je website.

Daarnaast kun je korte video’s maken waarin je bijvoorbeeld je beoogde doelgroep tips geeft of dingen deelt uit je leven of over je werk/bedrijf. Hierdoor kun je het aantal volgers van je account verhogen, meer zichtbaarheid op internet krijgen, meer bezoekers voor je website genereren en meer interesse voor je product of dienst creëren.

Het bijzondere aan Instagram is dat het in 2012 is gekocht door Facebook en vervolgens 10 keer sneller is gegroeid dan Facebook zelf. Dus het is echt een ‘hot item’ momenteel en iets wat je beter niet links kunt laten liggen als je verder wilt komen met internetmarketing!

Tot nu toe was er geen mogelijkheid om te adverteren op Instagram. Maar dankzij Facebook kun je nu met Instagram advertenties jouw afbeeldingen of video’s bij meer mensen onder de aandacht brengen.

Naar mijn mening moeten wij als ondernemers/marketeers onze producten of diensten zichtbaar maken voor degenen die deze het hardst nodig hebben. Dat is feitelijk zelfs onze morele verplichting, om onze producten of diensten aan te bieden aan mensen met een uitdaging of probleem.

 

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Met Instagram advertenties kun jij je afbeeldingen of video’s onder de aandacht van een groter publiek brengen. Dit zorgt ervoor dat je een grotere groep volgers krijgt, waardoor je meer verkeer voor je website genereert, wat weer zorgt voor een hogere afname van je product of dienst.

Instagram advertenties kunnen alleen geplaatst worden via het speciale advertentieplatform van Facebook: de Power Editor. Dit lijkt misschien onhandig, maar dat is het niet, want zo kun je meteen je Facebook fans als doelgroep op Instagram bereiken, dus sla je twee vliegen in één klap! Als jouw focus ligt op meer online zichtbaarheid op Facebook, dan is de kans om op te vallen via Instagram veel groter!

De Instagram advertenties zijn alleen zichtbaar via de Instagram app op Android of IOS en niet via een desktop of mobiele website.

 

Instagram statistieken en informatie:

  • Instagram is één van de populairste mobiele platforms ter wereld
  • wereldwijd heeft het 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers
  • er zijn meer dan 75 miljoen dagelijks actieve gebruikers
  • er worden elke dag gemiddeld 80 miljoen foto’s geüpload
  • Nederland telt 1,8 miljoen Instagram gebruikers
  • er zijn meer dan 722.000 dagelijkse Nederlandse gebruikers
  • Facebook is eigenaar van Instagram

Instagram gebruikers

(source: buzzcapture.com)

 

Wat zijn de meest opvallende Instagram fouten/misvattingen:

  • veel mensen die op Instagram willen adverteren volgen een cursus, maar leren alleen hoe ze volgers moeten krijgen, niet hoe ze meer websitebezoekers of klanten kunnen krijgen
  • veel ondernemers maken er een wedstrijdje van om de meeste volgers te ‘verzamelen’, maar bereiken hier verder niets mee
  • met Instagram Advertenties kun je niet adverteren naar je Instagram volgers MAAR…
  • je kunt jouw Facebook Fans en connecties targetten

Mocht je al geïnvesteerd hebben in Facebook Pagina’s, dan kun je nu koploper worden in het adverteren op Instagram!

 

Wat zijn de voordelen van adverteren op Instagram:

  • Instagram heeft een enorm bereik
  • adverteren op Instagram bevindt zich nog in de startfase
  • Instagram is hard op weg één van de populairste Social Media kanalen te worden
  • de concurrentie is op dit moment nog niet groot, dit geeft jou als ondernemer een flinke voorsprong op je concurrentie
  • het vergroot je online zichtbaarheid en zorgt voor meer merkbekendheid

 

Heb ik een Instagram account nodig?

Je hebt in principe geen Instagram account nodig om te kunnen adverteren, ik adviseer je echter wel om een account aan te maken, puur vanwege het feit dat je dan ook daadwerkelijk kunt reageren op de reacties onder jouw advertenties. Het zou natuurlijk slordig zijn als je wel reacties krijgt, maar geen mogelijkheid hebt om hierop te reageren.

 

Soorten Instagram advertenties:

  1. Afbeelding (foto) advertenties
    Dit is standaard, zoals je altijd foto’s plaats op Instagram
  2. Carrousel advertenties
    Hiermee kun je meerdere afbeeldingen combineren in 1 advertentie, waardoor je ook meerdere producten tegelijk kunt promoten.
  3. Video advertenties
    Je plaats een video als advertentie. Je kunt nu een video van maximaal 30 seconden plaatsen. (voorheen was het maximum 15 seconden)

Je hebt de mogelijkheid om aan bovengenoemde advertentie een Call to Action button toe te voegen:

  • Nu aanvragen
  • Nu boeken
  • Contact met ons opnemen
  • Downloaden
  • Meer informatie
  • Shoppen
  • Registreren
  • Meer bekijken

 

Hoe maak je een advertentie op Instagram?

Bekijk de korte instructievideo hieronder!

 

Tip: Informeer of jouw Meest Ideale Klant (MIK) op Instagram aanwezig is. Indien jouw ideale doelgroep niet op dit platform aanwezig is, heeft het uiteraard geen zin om deze marketingtool op Instagram in te zetten ;). Door de samenhang van Facebook en Instagram en de snelle groei van Instagram gecombineerd met de visuele uitstraling ervan denk ik dat dit een steeds interessanter medium gaat worden voor jou als zelfstandige professional.

Hopelijk heb ik je hiermee kunnen voorzien van veel interessante informatie en je geïnspireerd tot het gebruikmaken van Instagram advertenties. Het is NIEUW, VERS en EXCITING!

Er zijn heel veel mensen die deze geweldige nieuwe mogelijkheid nog niet hebben ontdekt, jij kunt een pionier worden op dit gebied, wat je een hoop nieuwe leads (namen en e-mailadressen) op kan leveren!

Reageer hieronder en laat me weten of dit artikel van waarde voor je was, let me know your thoughts, vertel me of je de advertentiemogelijkheden op Instagram gaat inzetten en hoe je dat wilt gaan doen!

 

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.