De content marketing funnel, hoe content je aan meer verkopen helpt


Bind potentiële klanten aan je bedrijf met behulp van contentmarketing.
Een podcast en blog geheel in het teken van content marketing en hoe je dit inzet zodat jij een ijzersterk merk opbouwt, beter zichtbaar bent en de leukste klanten aantrekt. Luister of lees en ga er snel mee aan de slag.

Je kunt jezelf ook abonneren & luisteren via Apple Podcasts (voorheen Itunes),
Spotify, Google Podcasts of Soundcloud


De complete content marketing gids

De titel van deze blog ‘sums it up”. Een blog geheel in het teken van content marketing en hoe je dit inzet zodat jij een ijzersterk merk opbouwt, beter zichtbaar bent en de leukste klanten aantrekt.

Je leest:

Wat is content nu eigenlijk?

De letterlijke vertaling is 'inhoud. 

Content zoals ik het in deze blog bedoel, zijn alle communicatie uitingen die je zowel online als offline inzet. Dit kan een afbeelding zijn, een blog, een video, podcast (audio) of een infographic.

Content is dus de overkoepelende verzamelnaam, maar de basis elementen van content bestaan altijd uit: tekst, beeld of geluid of een combinatie daarvan.

Wat is content marketing?

Vrij vertaald zegt het Content Marketing Institute het volgende: ‘Met content marketing breng je de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste mensen. Door je doelgroep goed te kennen, bied je waardevolle content op het moment dat ze het nodig hebben en het hen verder helpt”.

Dus je biedt op een relevante en aantrekkelijke manier je prospects en klanten de helpende hand door het delen van waardevolle content zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen. 

Wat is nu het doel van content marketing?

Het uiteindelijke doel van content marketing is om prospects en klanten aan te trekken en te binden. Oftewel van een klik een klant te maken en van een klant een fan/ambassadeur.

Doel van contentmarketing is het verhogen van de awareness (bewustwording) van jouw doelgroep tot aan het punt van aankoop of vervolgaankoop.

Jouw doelgroep leest, luistert of bekijkt jouw content waarmee jij die relatie tot stand brengt.


Voor wie is content marketing geschikt?

Daar kan ik heel kort en krachtig over zijn: Voor ieder bedrijf!

De contentmarketing strategie verschilt per product, dienst en bedrijf. Waarbij Van Klik naar Klant zich grotendeels concentreert op de dienstverlenende ondernemers en is zou die kennis dus kunnen tentoonstellen van een blog, podcast of video om daarmee zichtbaarheid en autoriteit op te bouwen.


Waarom is content marketing belangrijk?

Wil je gevonden worden via de grootste zoekmachine te weten Google, dan moet je content maken of hebben. Zonder content valt er niets te … voor Google 😊

Hetzelfde geldt voor Social Media. Het zal karig op je kanalen zijn als je geen content deelt 😉. 

Content is de basis/de fundering van alle marketing die je voert.

Hieronder nog een paar voordelen van contentmarketing:

  • Je wordt goed gevonden op het world wide web
  • Goede content is duurzaam
  • Consequent relevante en waardevolle informatie delen, verhoogt je merkbekendheid. Je bouwt hiermee aan je Know-Like-Trust Factor.
  • Je content zorgt voor meer verkeer naar je website, zo krijg je meer leads en uiteindelijk meer klanten
  • Door regelmatig waardevolle content op je website te plaatsen, scoort je website (en content) hoger in Google

quote content marketing

TIP!

Zorg voor consistente content. Één goede blogpost of podcast zal je niet direct zichtbaarheid of de vakexpertise opleveren. Het gaat hierbij om het lange termijn proces, waarbij consistentie centraal staat (dit is ook één van mijn ondernemers lessen). 
Blijf regelmatig content maken én delen of adverteren om zichtbaar te blijven,  maar ook om on top of mind van je doelgroep te blijven. 


20 Vormen van content die je kunt inzetten voor content marketing, alias het delen van je kennis 

  1. How to's 
  2. Case Studies
  3. Statistieken / Overzichten
  4. E-books
  5. Nieuwsbrieven
  6. Webinars
  7. Boekbesprekingen
  8. Review van software / tools
  9. Win acties
  10. Meest gestelde vragen
  11. Samenvattingen
  12. Gidsen / handleidingen
  13. Podcast
  14. Quiz
  15. Templates
  16. Video's
  17. Vlog
  18. Interview
  19. Stappenplan
  20. Infograpics 


Hoe werkt content marketing?

Een goede contentmarketing strategie is onmisbaar.

Om een effectieve en succesvolle contentmarketing strategie uit te voeren, is het belangrijk dat de fundering van je online bedrijf goed is. Wanneer je virtuele vastgoed niet op orde is, zal een content strategie geen zin hebben. Het is als basis belangrijk om een heldere Missie, visie en bedrijfsidentiteit te hebben (ria link), want ook daarmee wordt het makkelijker om content te delen.

TIP!

Een heel belangrijk onderdeel en waar veel mijn klanten zich in verslikken is je website.  Je website dient geoptimaliseerd te zijn. Hoe goed je content ook is, als je website niet goed is, zullen bezoekers én belangrijker nog: Google afhaken


Wat maakt dat content marketing effectief is?

Op de lange termijn waardeert jouw ideale doelgroep / potentiële klanten het wanneer je hen helpt om hun problemen op te lossen. Ze leren jou kennen als probleem oplosser, de to go person


Content Marketing Funnel 

Een belangrijk aspect van contentmarketing is dat er een systeem wordt neergezet. Het maken van een contentmarketing funnel is dus essentieel.

Alle content die je maakt, moet bijdrage aan je funnel. Denk hierbij aan je Lives, Social Media berichten, Blog, Podcast enz.

Wat is nu een funnel?

Dat zijn een aantal stappen of de reis (buyers journey) die een potentiële klant doorloopt tot ze tot een aankoop bij jouw bedrijf doen. Denk maar eens aan de stappen die jij zet wanneer je iets wilt kopen.

Bij het ontwikkelen van je contentmarketing strategie onderscheid je 3 fases.

De content die je voor elk van deze fases maakt verschilt van elkaar en heeft ook telkens een ander doel.

De 3 fases van een contentmarketing strategie

Stap

01

TOFU = Top of Funnel
Awareness (Bewustwording)

Stap

02

MOFU = Middle of Funnel

Consideration (Overweging)

Stap

03

BOFU = Bottom of Funnel

Conversie (Aankoop)

Hoe ziet zo'n marketing funnel er in de praktijk uit: 

content marketing TOFU Top of Funnel
content marketing TOFU Top of Funnel
content marketing BOFU Bottom of Funnel

Stap 1. TOFU - Top of Funnel
Awareness (Bewustwording) | Genereer bezoekers

content marketing TOFU Top of Funnel

Je potentiële klant heeft een uitdaging (probleem) en wil een oplossing.

“Google is your best friend” en dus gaat jouw potentiële klant op zoek naar informatie met betrekking tot zijn of haar probleem. 

Daarom is content op je website belangrijk.  
Speel hier op in door het probleem in je content te benoemen en te beantwoorden. Je wilt bezoekers en potentiële klanten informatie geven over hun probleem en jouw oplossing daarvoor. 

Denk bijvoorbeeld aan deze blog die ik nu schrijf 😉. Het doel van deze blog is jou te helpen met een goede contentmarketing strategie.

Er komt dus verkeer van Google of Social Media naar de TOFU 
Dus dat kan zijn naar je blog, podcast, video waarin je tips geeft of een tutorial aanbiedt. Hier maakt een bezoeker voor het eerst kennis met jou, je bedrijf en je vakexpertise. De bezoeker van je blog help je een stap verder door relevante waardevolle content (een weggever) aan te bieden.  Als het een waardevol blog is, wil je bezoeker misschien je e-book downloaden. Op verschillende plekken op je website geef je de mogelijkheid om dit te doen.

Het doel is dus om je ideale doelgroep te helpen met een specifieke vraag die ze hebben, een behoefte of probleem wat opgelost moet worden. (Let op: je begint hier nog niet met verkopen dat doe je pas later in de funnel. Houd het dus puur informatief, maak gebruik van e-mailmarketing om je nieuwe content te versturen.

Voorbeelden van content om nieuwe leads aan te trekken in de Top-Of-the-Funnel (TOFU) zijn:  blog,  podcast. Video, checklist, Social Media berichten, je nieuwsbrief, foto’s en video’s. 

Hou deze informatie informatief en educatief.

Stap 2. MOFU Middle of Funnel
Consideration (Overweging) | Kwalificeer bezoekers naar leads

content marketing MOFU Middle of Funnel

Dit is de fase waar de bezoekers al wat verder zijn in hun klantreis en een ‘bigger picture’ hebben. In deze fase converteer je ze naar leads door middel van een waardevolle weggever zodat je e-mailadressen van de prospect krijgt.

Je wilt in deze fase content aanbieden gericht op het oplossen van problemen. Je gaat dieper in op het onderwerp wat ze in de eerste fase tot zich genomen hebben.  Dit gaat verder dan gratis content. Ze krijgen hier extra waardevolle content (is je waardevolle digitale weggever) in ruil voor naam en e-mailadres

In deze content laat je zien dat jij, jouw bedrijf, dienst of product de beste keuze is door bijvoorbeeld een casestudy of een vergelijking te laten zien.

Bijvoorbeeld:

  • Quiz
  • Webinar
  • E-book
  • Infographic
  • Gratis tools
  • How To’s

Je kunt met behulp van opvolgmails de lead helpen in de volgende fase van de funnel: Deze e-mails in de juiste volgorde en geautomatiseerd versturen doe je met een tool zoals Activecampaign.

Stap 3. BOFU - Bottom of Funnel
Conversie (aankoop) | Zet Leads om naar klanten

content marketing BOFU Bottom of Funnel

Je leads zijn klaar om een aankoopbeslissing te nemen en klant te worden. Ze zijn volledig op de hoogte van de beschikbare oplossing voor hun probleem. Ze overwegen om jouw product of dienst af te nemen. Daarom is het nu je taak ze te overtuigen dat dit inderdaad de beste keuze is.
Dit doe je door:

  • Case study
  • Reviews van klanten
  • Productvergelijkingen
  • Gratis adviesgesprek
  • Live Demo
  • Gratis Trial
  • Kortingscode


In 6 stappen naar jouw content marketing strategie

Stap 1

Krijg inzicht in jouw buyers personen. Luister naar je doelgroep en stel vragen. Waar lopen ze tegen aan? Wat zijn hun uitdagingen? Hoe nemen ze beslissingen? Wat zijn hun prioriteiten?

Stap 2

Bepaal je content thema en content die aansluit op de problemen of vraagstukken van jouw doelgroep.

Stap 3

Maak je content, die precies die informatie biedt waarnaar ze naar op zoek zijn

Stap 4

Promoot je content. Om te groeien moet je gezien worden en dat kan alleen met goede content. Dus promoot je content (betaald en onbetaald) op die kanalen waar jouw ideale doelgroep op aanwezig is

Stap 5

Meten is weten.
Hoeveel mensen lezen je blog en hoeveel mensen schrijven zich in voor je digitale weggever en hoeveel kopen jouw product of diensten?

Stap 6

Recycle je content! Je hoeft het wiel niet iedere keer opnieuw uit te  vinden. Er zijn diverse manieren om je content te hergebruiken.

Wat is het belangrijkste kanaal om je content te verspreiden?

Je eigen website natuurlijk 😄 Dat is de basis. Zorg dat de content vanuit je website verspreid wordt op Facebook, Pinterest, Instagram. LinkedIn. Wees niet bang om op meerdere kanalen te delen. Over het algemeen blijkt dat mensen je niet op alle kanalen volgen.

Contentstrategie

Nu is het tijd om te gaan schrijven of op te nemen!

Tips voor content creatie:
- Zet storytelling in (Vertel een verhaal of gebruik een anekdote)
- Klik hier voor 25 Content Marketing Ideeën

Content plan je in met behulp van een content kalender.

Een heel mooi hulpmiddel is de inhaakkalender. 

Om je het makkelijk te maken en om goed te starten, heb ik de Ultieme Content Marketing Bundel ontwikkelt.

De Ultieme Content Marketing Bundel

Content Marketing Bundel

Een startpakket om jouw content een boost te geven en daarmee jouw online bedrijf.  Het pakket is inclusief een fysieke inhaakkalender & Verzendkosten (t.w.v. € 16,95), replay van de live Content Planning Masterclass en een werkboek met 100 content ideeën. 

Ik zeg…

👉  De Ultieme Content Marketing Bundel, onmisbaar bij het maken van jouw content plan

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>