Een manier om je vakexpertise én de oplossing van het probleem van jouw ideale klant te laten zien, is een waanzinnige waardevolle digitale weggever. Een specifiek cadeau voor je ideale bezoeker. Een cadeau wat je gratis weggeeft in ruil voor de naam en e-mail adres van jouw potentiële klant. Het hebben van een digitale weggever is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.
Tot zover de theorie ? want hoe werkt dat nu in de praktijk?

In deze blog vertel ik je welke 5 onderdelen echt nodig zijn om er voor te zorgen dat jouw weggever nieuwe klanten genereert of bekijk de video hieronder om jouw ultieme digitale weggever systeem te maken. Download dan gelijk het bijbehorende gratis template voor een handig overzicht met alle stappen.
Start with the end in mind
Voordat je vol enthousiasme aan de slag gaat, een disclaimer. De 5 stappen werken alléén wanneer jij jouw aanbod super helder hebt. Want uiteindelijk is dat waar je naar toe werkt. Het verkopen van jouw specifieke dienst of product.
Jouw weggever sluit namelijk naadloos aan op jouw aanbod. Stel je wilt een Facebook Adverteren Training aanbieden. Dan is een digitale weggever over minimalistisch reizen leuk maar totaal niet relevant ?. De weggever heeft geen enkele connectie met jouw aanbod. Gaat dus niet werken...
De 5 cruciale onderdelen in de juiste volgorde
01. Je aanbod helder hebben
Stap één is dus je aanbod super helder hebben
02. Je digitale weggever maken
Denk bij het maken van je weggever altijd aan wat het je klant oplevert. De weggever sluit aan op jouw aanbod. Welk specifiek probleem los jij op voor jouw potentiële klant? Wat voor uitdaging heeft jouw potentiële/ideale klant wat je direct kunt oplossen? Of als je geen probleem oplost, wat is dan het voordeel van jouw product of dienst voor de klant?
De weggever is als het ware een stukje fruit uit jouw fruitmand. Laten we zeggen, een appel. Wil je potentiële klant ook de kiwi, sinaasappel en banaan omdat ze graag gezond en fit willen worden (in dit geval even figuurlijk gezien dan hè ?) dan zullen ze de hele fruitmand moeten kopen. Jouw dienst of product. En heb je meerdere diensten en/of producten, dan maak je ook meerdere weggevers.
Ben je bijvoorbeeld gewichtsconsulent en leer jij mensen hoe ze gezond 10 kilo afvallen, dan is een digitale weggever met bijvoorbeeld 5 gezonde smoothie recepten, perfect. Na het lezen wil jouw potentiële klant natuurlijk ook graag weten hoe je een gezonde lunch maakt. Of welke tussendoortjes verantwoord zijn. Dat is het moment dat ze bij jouw dienst uitkomen.
Hou als vuistregel voor het maken van je digitale weggever aan:
Los één probleem op voor één specifieke doelgroep!
Een digitale weggever verwerk je bijvoorbeeld in een blog met een link. Of je zet een link naar de weggever in je e-mailhandtekening. Je zet ‘m in je Instagram of LinkedIn bio. En natuurlijk op jouw website (vergeet daarbij de zijbalk van je blogberichten niet!)
Er zijn ontzettend veel manier om je weggever vorm te geven. Denk aan een pdf van een blog, een stappenplan of e-book. Om je op weg te helpen download je hier een pdf met daarin maar liefst 53 (!) ideeën voor een mooie weggever. Daarnaast staat de volgende blog helemaal in het teken van de weggever. Dus houd je mailbox in de gaten?
03. Follow up (Opvolg) mails
Één van de meest geopende en gelezen mailtjes, is de welkomstmail die jouw klant ontvangt na het downloaden van de weggever. In deze mail staat wie jij bent, wat je voor de ander kunt betekenen, wat jouw e-mail abonnee van jou mag verwachten en leg uit waarom jij die expert bent. Zorg ervoor dat deze mail waardevol is en uit goede content bestaat.
De volgende dag kun je een check-in mail sturen na het downloaden met de vraag of ze jouw weggever al hebben gebruikt (het doel is namelijk dat ze onze digitale weggever ook daadwerkelijk lezen en/of toepassen).
04. De Landingspagina
Op deze pagina kan men daadwerkelijk inschrijven of aanmelden voor je waardevolle digitale weggever. Maar….dat doen ze pas wanneer jij heel duidelijk vermeldt wat het ze oplevert.
Welk probleem los jij op? And it better be good ? want mensen willen echt iets waardevols terug voor het achterlaten van hun naam en mailadres. Noteer de voordelen in de vorm van een opsomming en bulletpoints. Heb je al testimonia van de weggever, zet die er dan zeker bij. En zorg voor een eenvoudig invulformulier. Een naam en mailadres is voldoende (hoe meer gegevens je vraagt, hoe slechter de conversie).
05. Je e-mail programma
Zelf ben ik een groot fan van Active Campaign. Dit programma raad ik je ten zeerste aan. Ga naar mijn website voor een volledige en gratis Active Campaign basis training!
Kennis is macht maar
…als je er niets mee doet, is dat eeuwig zonde.
Je weet nu de 5 onderdelen om een super digitale weggever systeem te bouwen. Om je daadwerkelijk tot actie aan te zetten, geef ik je 3 opdrachten.
- Download hier het template "Jouw digitale weggever systeem in één overzicht"
- Maak een welkomstmail. Wat voor mail kun jij maken naar aanleiding van je weggever?
- Bedenk minimaal 3 bulletpoints wat jouw klant krijgt wanneer hij of zij jouw weggever aanvraagt. What is in it for them?
Heel veel succes en weet dat ik altijd jouw vragen wil beantwoorden.