Facebook Edgerank
Edgerank is eigenlijk SEO (Search Engine Optimalisation) van Facebook, indien je wilt dat jouw berichten bovenaan komen te staan in het nieuwsoverzicht (startpagina) van jouw volgers (fans) dan dien je de basisregels te volgen zodat je er zeker van bent dat jouw berichten altijd gezien worden door jouw volgers en vrienden!
Een ander woord voor Edgerank is dus eigenlijk: ‘nieuwsoverzicht optimalisatie’
Er wordt zoveel informatie (content) geproduceerd dus als Facebook je dat allemaal zou laten zien dan zou je blind worden 😉 en is het niet meer bij te houden.
Als jij ervan uit gegaan bent dat ieder bericht dat jij plaatst gezien wordt op het nieuwsoverzicht van jouw volgers dan moet ik je helaas teleurstellen.. Uit onderzoek is gebleken dat maar 16% van onze berichten gezien wordt in het nieuwsoverzicht van onze vrienden!
Facebook heeft daarom een eigen formule / algoritme bedacht zodat je alleen het meest relevante nieuws te zien krijgt dus eigenlijk wat Facebook denkt dat belangrijk of relevante content voor je is.  De formule “Edgerank”  besluit wat het meest belangrijke is om te laten zien aan een specifieke vriend en houdt daarbij met een aantal dingen rekening.
 

Hoe bepaalt Facebook hoe relevant mijn content is?

Facebook bepaalt dat aan de hand van hoeveel betrokkenheid jij hebt met de maker van dat bericht!
Als jij veel reageert op een pagina of op een profiel, dan “denkt” Facebook: je geniet van de content die deze persoon maakt en laat het dan meer content van die persoon zien in je nieuwsoverzicht.
Dus zorg ervoor dat je zichtbaar bent zodat jouw berichten zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht van je volgers en/of vrienden!
 

Hoe werkt Facebook EdgeRank?

De Edgerank bestaat eigenlijk uit een formule:
Facebook Edgerank formulie

Ue =   affiniteitscore tussen de persoon die het bericht bekijkt en de persoon die het
bericht gemaakt heeft
We=
Gewicht van het bericht, de waarde van het bericht door middel van het aantal
commentaren, reacties op het bericht
De=
Tijd, hoe lang is het geleden dat het bericht gemaakt is?

 

Laten we eens uiteenzetten wat een Edge eigenlijk is:

De term Edge in Edgerank komt voort uit de benaming die Facebook geeft aan content.
Een bericht is een edge; het liken of reageren op een bericht is een edge; het uploaden van een foto is een edge en ook het aanpassen van je relatiestatus is een edge. Kortom: elke interactie die jij als gebruiker met Facebook hebt, creëert een edge.

Wat Facebook feitelijk doet met de formules is dat ze de “Edge” = content op waarde gaan schatten. Ze verbinden er een ‘score ’aan => Ze ‘ranken’ iedere ‘edge’. Het is uiteindelijk die score die bepaalt of je eindigt in het nieuwsoverzicht.
 
Affiniteitsscore:
Als eerste wordt gekeken naar de relatie. De relatie die je hebt met de persoon die de content schrijft. Heb je affiniteit met iemand, praat je soms met degene? Geef je reacties op elkaars berichten? Kijk je soms naar degene’s profiel? Deel je content van die persoon? Kortom: hoe is de relatie met jou en degene die de content plaatst en heb je een dusdanige relatie dat de berichten van degene bij jou op je nieuwsoverzicht terecht komt?

Als er een hoog ‘affiniteit’ gehalte is dan wordt de score hoger. Dit is 1 score waarvan Facebook zegt: Hè je bent geïnteresseerd in die persoon en daarom zal degene in jouw nieuwsoverzicht komen
Tip: Stel vragen met de woorden: waar, wanneer, waarom….?
 
Gewicht:
Wat voor type bericht is het? Betreft het alleen een bericht, een foto en/of een video? Waar ben jij meer in geïnteresseerd? Facebook weet of jij meer geïnteresseerd bent in iemands foto’s (klik je veel op foto’s?), reacties, video’s of statusupdates. De type score is ook belangrijk: zijn er reacties op? Komen er reacties van andere mensen?

Hoe meer moeite men doet om een bepaald bericht te communiceren hoe zwaarder de weging zal zijn. Een reactie telt bijvoorbeeld zwaarder mee dan een like.
 
Tijd/verval:
Hoe langer geleden het is dat een bericht geplaatst is hoe lager de score zal zijn dus hoe “verser” het nieuws, hoe hoger de score.. 🙂

 
Recentelijk is daar nog een vierde weging bij gekomen: Negatieve feedback
Sommige personen verbergen jouw berichten in hun nieuwsoverzicht of verbergen altijd berichten van jouw Facebook Pagina en als derde optie dat jouw berichten gemarkeerd worden als spam. Ook hier houdt Facebook zwaar rekening mee!
 

Hoe kan ik mijn Facebook Edgerank Score checken?

Dit kan je checken via de website edgerankchecker.com. Zie ook de Facebook Pagina van Edgerankchecker.
 

Wil je meer weten over Facebook Edgerank?

Volg dan één van mijn Facebook Marketing Trainingen waarin ik unieke marketing ideeën aan de hand doe maar ook tips, tricks hoe jouw berichten altijd in het nieuwsoverzicht van jouw volgers (fans) zullen verschijnen! Zie hiervoor mijn trainingskalender!

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.