Ontdek hoe je in 5 stappen Facebook Messenger (chatfunctie) op je Facebook Pagina opzet zonder ingewikkelde Facebook Messenger chatbot software (alhoewel ik dit wel adviseer! 🙂 ).
Zorg dat je Facebook chatberichten functie op je Facebook Pagina aanzet
Let op: je kunt zelf niet zien dat deze inderdaad aanstaat, zorg dus dat je inlogt als pagina bezoeker. Bekijk eventueel bovenstaande video voor tips en instructies:
Het aanzetten van je Facebook chatfunctie op je Facebook Pagina:

Maak direct je chatvenster zichtbaar op het moment dat mensen op je Facebook Pagina komen
Door direct een chatvenster te tonen maak je het voor jou pagina bezoeker makkelijker (laagdrempeliger) om direct contact met je op te nemen.
Je gaat naar Facebook pagina instellingen > berichten > algemene instellingen >
zet de functie 'Een Messenger-gesprek starten' aan

Vertoon een Facebook Messenger begroeting
Maak een begroeting die mensen zien wanneer ze voor het eerst een gesprek met je starten via Messenger. Zie '1' in de afbeelding hieronder: "Hallo Ria, bedankt dat je via Messenger contact met ons hebt opgenomen...."

Direct je meest gestelde vragen vertonen (optioneel)
Om het voor jouw Facebook Pagina bezoeker makkelijker te maken, kun je de voor jou belangrijke vragen direct zichtbaar maken tijdens de Facebook Messsenger begroeting (zie stap 3 en afbeelding hierboven). Je kunt op deze manier jouw ideale klant, jouw Facebook Pagina bezoeker helpen een gesprek met je Facebook Pagina te beginnen.
Let op: deze vraag wordt zichtbaar in je Facebook Messenger en je kunt via Facebook Messenger hier handmatig op antwoorden. Wil je een geautomatiseerd systeem en/of funnel dan adviseer ik je om een Facebook Messenger chatbot te gebruiken zoals Manychat of Inboxr.
(zie overige tools/software eventueel: essentiële tools voor je online business)
Je gaat naar je Facebook Postvak IN > automatische reacties > veel gestelde vragen functie aanzetten >
Stel je vraag bij Vraag 1 en Stel je automatische antwoord (optioneel) in.
Je kunt er ook voor kiezen om handmatig deze vraag te beantwoorden.

Automatische Reacties Instellen
Reageer direct, met een geautomatiseerd antwoord, nadat iemand een Facebook Messenger bericht naar je pagina stuurt. Je kunt de functie op 2 manieren activeren:
1. De link aanklikken via Facebook Instellingen > Scroll naar beneden naar 'Tijdens een Messenger-gesprek' > Klik op 'Instellen'

2. Ga naar Postvak In en selecteer automatische reacties > afwezigheidsbericht

Weet je dat je jouw Facebook Messenger bericht kan aanpassen voor zowel je Instagram als Messenger? Ook de timing is regelbaar. Je kunt standaard instellen wanneer je afwezig bent, bijvoorbeeld buiten je openingstijden.
En je chatbericht is natuurlijk aanpasbaar. Bedenk ook: wat is de eerstvolgende stap dat jij wilt dat jouw bezoeker neemt? In dit voorbeeld verwijs ik ze door naar mijn gratis Van Klik naar Klant Facebook Groep (je kunt geen aanklikbare link plaatsen dus dien je creatief te zijn ?)
Is dit blogbericht waardevol? Vragen, opmerkingen, feedback, leuk verhaal, 'aha' moment?
Ik waardeer het enorm als je dit in een reactie hieronder achterlaat. In alle eerlijkheid daar floreer ik op en jouw reactie(s) geeft mij stimulans om door te gaan waar ik mee bezig ben ?. Mijn dank is enorm groot!
Indien je wel gebruik maakt van Facebook chatbot software (zoals Manychat, MobileMonkey of Inboxr), dan zijn bovengenoemde instellingen overbodig. Zorg dan dat jouw Messagetags zijn ingeschakeld en dat je voldoet aan de (nieuwe) Facebook Messenger Regels.

Ria, Bedankt Voor Deze Geweldige Eye-Opener!
Wat mij toch vaker bij jou is opgevallen, is dat jij tussen alle Online Marketing Guru’s in Nederland die ik ken, weer iets verrassend weet uit te lichten, waar wij allemaal heel er blij van worden!
Thank You Lady!
https://www.facebook.com/ricardoaziz/
Lieve Ricardo, JIJ bedankt voor je reactie en positieve bewoordingen! Daar word ik enorm blij van en geeft mij oprecht de motivatie om door te gaan waar ik mee bezig ben ;). Enne graag gedaan!
Hallo Ria, dank je wel voor je informatie. Maarre (jammer dat ik geen printscreen bij kan zetten), die tweede optie onder ‘een begroeting’ staat bij mij geen regel meer. Ik kan dus ook niet meer de vragen aanpassen. Nu heb ik wel een automatische begroeting maar die komt niet direct in beeld bij het openen van de pagina. Ik denk dat deze optie is verplaatst, maar kan hem niet vinden…Kun je me helpen?
Hallo Ivette dankjewel voor je bericht. Ik heb geen enkel idee wat je bedoelt met ‘geen regel’ want daar heeft nooit een regel gestaan bij optie 2 (zie ook mijn video) ;). Ik heb geprobeerd jouw Facebook Pagina op te zoeken maar helaas kon ik deze niet vinden. Ik wens je nog een hele fijne dag!
Ria, heel hartelijk dank voor je heldere ‘gebruiksaanwijzing’. Voor mij – als zelfstandig trouwambtenaar – is zo’n pop-up chat venster heel belangrijk. Ik zag het vaak langskomen, maar had geen idee. Nu wél – heel blij mee!
Dankjewel voor je reactie Marijke! Wat een super leuke professie: zelfstandig trouwambtenaar!
Hi Ria,
Volgens mij is Facebook weer veranderd want ik zie niet de optie bijvoorbeeld om mensen aan te moedigen om te chatten. Waar kan ik nu de automatische chatfunctie instellen?
Groeten,
Corinne
Hoi Ria, bedankt voor de info.
Ik heb 3 veelgestelde vragen in mijn chat gezet MET antwoord, maar het antwoord wordt niet automatisch gegeven als iemand op één van deze vragen klikt. Enig idee wat ik nog fout zou kunnen gedaan hebben?
Helaas Natasja, ik ben al aan het onderzoeken gegaan, maar heb de oplossing nog niet gevonden. Wat is de naam van je Facebook Pagina?
hier hetzelfde probleem
Ik ben al aan het onderzoeken Nicky maar ik heb helaas nog niet de oplossing gevonden 🙁
helaas, ik loop in stap 1 al vast, wijzigingen opslaan lukt niet
Hi, een vraag. Weet je of het mogelijk is om in een email campagne te linken naar je Facebook Messenger via een button? Ik weet hoe button werkt ;-), maar niet of er een link naar je messenger-account bestaat? Groeten, Laila