De nieuwe Wet AVG

 

Wat is de Wet AVG?

De nieuwe Wet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is de Nederlandse uitvoering van de Europese Wet GDPR (General Data Protection Regulation) en vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens.

Je dient aantoonbaar en zorgvuldig om te gaan met de (privé) persoonsgegevens van (potentiële) leads/klanten.

Ik ga hier alleen in op het feit wat deze nieuwe wet voor jou, als online business owner, betekent voor je website, e-mailmarketing en social media adverteren.

Als je nu denkt: dit is niet voor mij van toepassing dan vergis je je want deze wet is omvangrijk!

Heb jij een contactformulier op je website waarin je een telefoonnummer en een naam en/of email adres vraagt? Dan dien je aan de wet te voldoen!

Heb je een opt-in formulier waarin je vraagt om naam en e-mailadres voor je digitale weggever. Dan gelden deze regels zeker ook voor jou.

Heb je een Facebook Pixel op je website?
Heb je klanten geregistreerd nadat ze een (digitale) product bij je aangekocht hebben?

Dan moet je voldoen aan de nieuwe wet. De boetes die (als je niet aan de nieuwe Wet AVG voldoet) opgelegd kunnen worden zijn zeer fors. Er kunnen boetes opgelegd worden tot € 20 miljoen of tot 4% van de jaarlijkse omzet.

 

Wat zijn persoonsgegevens?

Alle gegevens die te herleiden zijn naar een persoon 😉

• Voor- en achternaam
• Adres
• E-mail
• Ip-Adressen
• Geboortedatum

 

Wat zijn de 5 uitgangspunten van de Wet AVG:

1. Transparantie (informeren)
Het moet voor jouw leads/(potentiele) klanten duidelijk zijn waarvoor de gegevens verwerkt worden, wie deze gegevens gebruikt/verwerkt, welke soort persoonsgegevens worden verwerkt

2. Doel
Je mag alleen die gegevens vragen die voor het doel nodig zijn. Je hebt geen bankgegevens nodig als je iemand een digitale weggever wilt sturen

3. Dataminimalisatie
Je mag alleen die gegevens verzamelen die daadwerkelijk nodig zijn voor onder punt 2 genoemd doel. Je moet dus waarborgen dat alleen die gegevens gevraagd worden die strikt noodzakelijk zijn voor het doel van de verwerking.

4. Beveiliging en opslag
Je dient de gegevens passend te beveiligen.

5. Privacy by design & default
Je dient bij de ontwikkeling van je producten end diensten vast te leggen hoe er met de ontvangen persoonsgegevens binnen je bedrijf wordt omgegaan. Privacy by default is dat de standaard instellingen altijd zo privacy-vriendelijk mogelijk is. (je mag dus bijvoorbeeld niet al een standaard vinkje hebben staan dat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief)

 

Wat kun je nu al doen?

1. Zorg dat iedereen via een beveiligde en versleutelde verbinding bij jou hun gegevens achter kunnen laten. Dit doe je een via een SSL certificaat. Een ssl certificaat zorgt dat de gegevens versleuteld verzonden worden en je kunt dit zien aan het groene slotje in de webbrowser balk en dit is ook zichtbaar via de link, er staat dan HTTPS:// voor de url.

2. De wet zegt duidelijk dat je jouw leads/klanten moet informeren waar je hun gegevens voor gebruikt en je mag niet meer gegevens vragen dan het doel waarvoor ze hun gegevens achtergelaten hebben. Wil jij ook (commerciële) nieuwsbrieven sturen naar degene die hun naam en e-mail achter gelaten hebben? Dan moet je dit expliciet laten weten en ze moeten hier expliciet toestemming voor geven. (let op: ik gebruik bewust het woord ‘expliciet’ twee maal 😉 om het belang hiervan duidelijk te maken).

3. Heb je al een mailinglijst? Zorg dat je kunt onderbouwen cq. aantonen hoe ze op je mailinglijst terecht zijn gekomen en/of ze je daarvoor op voorhand toestemming hebben gegeven voor jouw (commerciële) nieuwsbrieven. Na 25 mei mag je ze namelijk niet meer mailen

4. Straks moeten je leads en klanten dus weten wat er met hun gegevens gebeurt. Ze moeten (op verzoek) hun persoonsgegevens kunnen inzien (bijvoorbeeld in een downloadbaar bestand)

5. Je moet goede afspraken maken (overeenkomst) met alle partijen die namens jouw bedrijf persoonsgegevens verwerkt. Zoals bijvoorbeeld je hostingbedrijf, boekhouder of je e-mailmarketing software.

Ingewikkeld? Wil je weten hoe je alles stap voor stap kunt toepassen in jouw bedrijf? Wil je ‘over mijn schouder’ video materiaal en software om het zo optimaal mogelijk in te richten voor jouw bedrijf?
Neem dan deel aan de Live Online Training Wet AVG. Deze complete training zorgt ervoor dat je na afloop helder hebt welke stappen je moet gaan nemen om jouw bedrijf volledig AVG proof te krijgen

 

Wet AVG Training

 

 

 

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.