Wet AVG en je huidige mailinglijst

 

Wat je als e-mailmarketeer moet weten over AVG/GDPR

Je leest op dit moment mijn derde blog over de nieuwe Wet AVG (in Engelse termen GDPR). Bekijk hier mijn blog over wat de Wet AVG precies inhoudt.

Heb je al een e-maillijst (en hoogstwaarschijnlijk is dat zo anders zou je dit blogbericht niet lezen 😉 ) dan heb ik hier uiteengezet dat we statistisch gezien een enorme uitdaging hebben.

Last but not least:
Volgens de nieuwe Wet AVG dien je een overzicht (register) bij te houden van de verschillende soorten persoonsgegevens die je bedrijf gebruikt. Ik heb een checklist registerverwerkingsactiviteiten voor je gemaakt.

 

Waarom nu dan een vierde blog over de Wet AVG?

Je hoort er nu iedereen over praten en er gaan veel spookverhalen in de rondte en dat zorgt voor veel onrust.

De basis van de Wet AVG is om de persoonsgegevens nog beter te beschermen. De natuurlijke personen (jouw leads en klanten) hebben volgens deze wet vijf rechten, het recht om:

  1. hun eigen gegevens in te zien
  2. hun eigen gegevens te wijzigen
  3. hun eigen gegevens over te dragen aan een andere partij
  4. vergeten te worden
  5. informatie te krijgen

 

Bewijs toestemming

Stel nu dat jouw bedrijf wordt gecontroleerd op het juist naleven van deze Wet AVG, dan moet jij kunnen aantonen hoe deze persoonsgegevens op jouw e-maillijst terecht zijn gekomen.

En dat niet alleen, je dient ook nog aantoonbaar te maken hoe die toestemming is verkregen, waar, wanneer, waarvoor en in welke context. Hou deze gegevens dus bij in een database.

Doe je meer dan alleen het versturen van een nieuwsbrief (tip: noem een nieuwsbrief géén nieuwsbrief!) dan moet ook dáár apart toestemming voor gegeven worden.


Wat te doen met je huidige e-maillijst?

De wet AVG is ook van toepassing op je huidige emaillijst en als deze lijst na 25 mei 2018 niet voldoet aan de Wet AVG dan mag je jouw e-maillijst geen commerciële e-mails meer sturen.

 

Twijfels? Vraag dan opnieuw toestemming!

Heb jij niet duidelijk in kaart hoe iemand op jouw mailinglijst is gekomen?
Ik ben bijvoorbeeld gestart met Aweber, daarna ben ik overgegaan naar Mailchimp en nu naar (het vele malen mooiere en overzichtelijke en marketingtechnische betere) ActiveCampaign. Ik heb dus de reeds ontvangen persoonsgegevens absoluut niet meer duidelijk in kaart. Advies: vraag opnieuw om toestemming (maar dan volgens de Wet AVG regels 😉 ).

 

Wat als je geen hernieuwde toestemming krijgt?

Helaas pindakaas. Je mag ze dan na 25 mei 2018 geen commerciële e-mails meer sturen. Verwijder ze dan uit je lijst. Baal ik daarvan? Ja natuurlijk, ik heb bloed, zweet, tranen, energie en geld in mijn huidige mailinglijst gestopt en je hebt kans dat ik deze lijst niet meer mag en kan gebruiken. Ik moet mij echter aan de Wet houden en dat doe ik dan ook #bettersafethansorry. 😀

Let op:
ActiveCampaign bewaart mijn ‘unsubscribers’ (uitschrijvers) nog op een lijst. Zorg ervoor dat je deze lijst verwijderd! Je mag nl. deze persoonsgegevens niet meer bewaren!

 

Wat ik goed vind aan de nieuwe Wet AVG

Je kan (na 25 mei 2018) je doelgroep niet zomaar meer mailen. Je moet dus zorgen dat jouw ideale klant naar jou toekomt. Dit doe je op een eerlijke en respectvolle (marketing) wijze. Dit houdt in dat de zogeheten push marketing dood is. Lang leve de attraction en/of pull marketing ;).

 

Ingewikkeld? Wil je meer weten over de Wet AVG? Wil je weten hoe je alles stap voor stap kunt toepassen in jouw bedrijf? Neem dan deel aan de Live Online Training Wet AVG en ontvang 4 waardevolle bonussen.

 

Wet AVG Training

 

 

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit