Het zal je niet ontgaan zijn maar vanaf 30 Januari 2015 introduceert Facebook haar nieuwe algemene voorwaarden. 

Één van de belangrijkste wijzigingen is dat Facebook je echt overal kan volgen (niet dat ik de illusie had dat dit nu niet het geval zou zijn…). Facebook weet natuurlijk al heel veel van je maar wat ze exact weten hebben ze nooit echt goed openbaar gemaakt. Hier hebben zij altijd een beetje geheimzinnig over gedaan.

In de nieuwe voorwaarden wordt alles duidelijker, specifieker en uitgebreider opgeschreven.  Vanaf eind Januari kan Facebook je in principe overal volgen.   PC en Internet Info.nu hebben dit in hun artikel duidelijk beschreven:

 

Facebook mag gegevens van gebruikers op verschillende manieren verzamelen. Dingen die je zelf op Facebook zet, maar ook dingen die anderen over je op Facebook zeggen. Contacten uit je telefoon worden bekend (als je hier toestemming voor hebt gegeven), je locatiegegevens ook als de applicatie niet aan staat, financiële transacties die via Facebook verlopen en informatie over de platforms waarop je Facebook gebruikt worden bekend. Applicaties die gebruikmaken van Facebook en data van andere Facebook diensten, waaronder Whatsapp worden bekend. Deze data mag allemaal gekoppeld worden. (source: pc en internet info.nu)   terms-and-conditions

 

De Facebook Voorwaarden

 

Vice.com heeft een artikel gepubliceerd waarin een advocaat uitlegt wat de nieuwe voorwaarden van Facebook nu eigenlijk betekenen.

Deze alinea wil ik graag speciaal aanhalen:

Vraag: “Jij bent een expert op het gebied van rare shit die bedrijven proberen te verstoppen in hun gebruikersvoorwaarden. Hoe verhouden de voorwaarden van Facebook zich tot de dingen die je meestal ziet?
”

Antwoord: Van alle voorwaarden waar ik de afgelopen twintig jaar mee te maken heb gehad, zijn die van Facebook het meest intrusief. Dat je het recht vraagt om iemands bewegingen te volgen en mogelijk zonder expliciete toestemming alle foto’s die op Facebook worden geplaatst te gebruiken voor commerciële doeleinden, is te gek voor woorden.

Gebruikers moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun data. Facebook kan alleen onze data uitbuiten als wij ze dat laten doen. Het is aan ons om onze privacy te waarborgen en een paar minuten te nemen om onze privacyinstellingen aan te passen en bijvoorbeeld locatievoorzieningen uit te zetten.”

 

Kan je aan deze nieuwe voorwaarden ontkomen?

Nee. Het komt hierop neer dat je de voorwaarden hebt geaccepteerd en door de acceptatie van de voorwaarden en het gebruik van Facebook ga je akkoord met alle algemene voorwaarden.

Ik heb een tijdje allerlei Facebook berichten op de tijdlijn voorbij zien komen waarop staat dat die desbetreffende gebruiker Facebook geen toestemming geeft om hun gegevens te gebruiken in verband met intellectueel eigendom. Maar als je Facebook gebruikt dan heb je automatisch al toestemming gegeven.

De enige manier om hier aan te ontkomen is door je hele Facebook account te verwijderen.  

Wat als ik mijn privacy instellingen wijzig?

Het is zeker te adviseren om je privacy instellingen eens goed te bekijken en aan te passen. Je past echter jouw privacy gegevens aan tegenover andere Facebook gebruikers en niet tegenover Facebook zelf.

Tip

Wat ik zelf nooit doe (of zelden) is via mijn Facebook Profiel inloggen bij derden of software. Ik maak altijd inlogcodes aan welke ik opsla in LastPass (maar dat is een ander verhaal).

Ook ik word soms wel eens verleid door in te loggen via Facebook (verreweg omdat dat het makkelijkst is). Maar ik kan je adviseren onderstaande korte instructievideo te bekijken hoe je deze apps weer kunt verwijderen of kunt checken! 😉

 

This content is blocked. Accept cookies to view the content.

Wat is het doel van deze nieuwe voorwaarden?

Advertenties, advertenties en nog eens advertenties! Facebook advertenties zijn namelijk de grootste en belangrijkste bron van inkomsten voor Facebook. Hoe meer ze van je weten, hoe specifieker en gerichter ze kunnen adverteren en hoe gerichter je kan adverteren, des te meer reclame opbrengsten er binnen komen.

 

‘Ieder nadeel heeft zijn voordeel’

Nederland kent volgens marketingfacts 9,2 miljoen Facebook gebruikers in Nederland wat dus voor ons als marketeer een enorme markt is qua adverteren (lees: mogelijkheden).

 

 

 

Maak jij al optimaal gebruik van de kansen die dit medium ons blijft bieden?
Leer hier
hoe je slim en eenvoudig van je website bezoekers klanten maakt

 

 

      

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.